Annonce

De 3 vigtigste elementer i din kostplan

Torvehallerne kost

Det er vigtigt at vide, hvad du har brug for i din mad, når du planlægger en kostplan. Træner du meget, er det helt vitalt at vide, hvad der hjælper med at opbygge dine muskler, og hvad der giver dig energi.

Generelt er der tre makronæringsstoffer, som altid skal inkluderes; protein, fedt og kulhydrater.

1: Protein

Hvis du allerede ved en del om kost og træning, ved du, at protein bliver kaldt for kroppens byggesten. Når du træner meget, oplever dine muskler bitte små ”overrivninger”, og protein bliver brugt til at lappe disse overrivninger sammen, så dine muskler vokser. Det betyder, at hvis du ikke får protein nok, kan kroppen ikke hjælpe dine muskler, og så vil du slet ikke få nok ud af din træning.

Dit rette proteinindtag er baseret på din vægt, din højde og dine aktiviteter. Du kan få det fra blandt andet kød, mælkeprodukter, æg og grøntsager som for eksempel bønner. Derfor er det en rigtig god idé at inkludere disse ting i din kostplan – især hvis det er et vægttab, du ønsker.

2: Fedt

Fedt er ofte et misforstået komponent af mad. Fedt er faktisk meget nødvendigt for vores krop, da vi blandt andet bruger det til at danne cellevægge og bestemte hormoner. Der findes forskellige typer af fedt, så det er forståeligt nok, hvis man bliver forvirret.

Det gælder om at vælge det sunde fedt; det kan komme fra fisk som makrel og laks, fra nødder såsom mandler, fra olier såsom olivenolie og fra avocado. Det usunde fedt finder du i ting som kød og mejeriprodukter, så det handler om at finde de rigtige mængder til din kostplan, så du får nok protein, men ikke for meget usundt fedt.

3: Kulhydrater

Kulhydrater er noget af det, der giver kroppen mest energi. Som med alting, kan en for stor mængde af kulhydrater lede til overvægt, men kulhydrater er i sig selv ikke fedende, hvis du holder dig aktiv, og spiser de rette mængder. Når det kommer til kulhydrater i din kostplan, kan det være smart at inkludere groft brød, ris, frugt og grønt, som også holder dig mæt længere og bidrager til en sund fordøjelse.

Den bedste kostplan

Med en god og varieret kost burde du naturligt få alle disse komponenter. Det svære er at balancere mængden imellem dem. Rigelig med protein, men ikke for meget rødt kød. Fedt, men af den sunde slags. Kulhydrater, men ikke mere, end du kan forbrænde. Med disse ting i baghovedet, vil du kunne lave en rigtig god kostplan.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *