Annonce

Metoder til at styrke dit immunforsvar

Kvinde smører sig ind i creme

Det er altid godt at have et stærkt immunforsvar. Det hjælper dig med lettere at bekæmpe sygdomme, og når du har et godt helbred, er du ofte friskere og har et større overskud.

Men det kan være svært at styrke immunforsvaret – især hvis du har en travl hverdag. Så hvad kan du gøre, når du ikke kan komme ud og løbe hver dag og dyrke en masse motion? Meget, faktisk! Det er nemlig ikke udelukkende motion, der opbygger immunforsvaret.

Hold øje med din kost

Vores spisevaner og immunforsvar hænger sammen, det er der ingen tvivl om. Men du kan sagtens styrke immunforsvaret og spise dine livretter på samme tid!

At styrke immunforsvaret hele afhænger af variation. Det er helt i orden, at du godt kan lide chips. Men i stedet for at spise dem hver aften, så begræns det til et par dage om ugen. Følg altid kostrådene fra sundhedsstyrelsen, og hav salat eller andet grønt på tallerkenen hver aften (pomfritter og andre fedtede former for kartofler tæller ikke).

Du behøver ikke begynde at tælle kalorier som besat for at styrk immunforsvaret. Men varier din kost og sørg for, at du får lidt af det hele. Sukker skal kun indtages i små mængder, og fedt er ikke så skadeligt, som man skulle tro. Du har brug for både fedt, salt og sukker, men du skal også huske proteiner og ordentlig væske.

Olier og kosttilskud kan også hjælpe

Sæt lavendelolien fra dig.

For tiden er der mange myter og tilsyneladende ”mirakelmidler”, der løber rundt på internettet. Men det er de færreste af dem, der faktisk er blevet bevist som brugbare.

CBD-olie er ét af de produkter, læger har anerkendt som havende gode egenskaber, der faktisk virker på din krop. Men det er ikke alle, der håndterer det lige så vel. Hvis du overvejer at afprøve CBD-olie, så bør du først konsultere din læge. Hør altid en professionel ad, før du tager ukendte midler i brug.

Du kan selvfølgelig også prøve dig ad med et kosttilskud. Du fik måske vitaminpiller, da du var barn, og det er en god vane, du kan implementere igen! Selvfølgelig ligger nøglen i ordet tilskud – det hjælper altså ikke, at du sluger vitaminer sammen med fem liter Cola og en pizza hver aften. Hvis du husker på sidste afsnit, skal det nok gå godt!

Vær ikke bakterieforskrækket

Det værste, du kan gøre for dit immunforsvar, er at være bakterieforskrækket. Selvfølgelig skal du vaske hænder, efter du har været på toilettet, og lade være med at spise mad, der har været på gulvet. Men du behøver ikke spritte af hele tiden, når du er derhjemme alene.

Snavs er godt i alle aldre. Bakterier hjælper dit immunforsvar med at forbedre sig: Tænk på det som træningsøvelser for din krops små soldater. De skal være forberedte og slås mod en lind strøm af milde bakterier, så de kan håndtere de store!

Hold en god hygiejne, både med dig selv og dine omgivelser, men lad være med at blive manisk.

You May Also Like

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *